Historia Zippo
Historia Zippo

Historia marki ZIPPO

Zarówno prowadzenie bloga jak i samo tworzenie artykułów dla Was jest dla mnie doświadczeniem nowym co jednocześnie staje się dla mnie bardzo ciekawym i przyjemnym wyzwaniem. Podczas pisania sam wiele się uczę i dowiaduję coraz to ciekawszych rzeczy. By blog nie stał się monotonny, staram się proponować różne tematy, dlatego tym razem postanowiłem napisać dla Was artykuł o charakterze historycznym, związanym z kultową już marką zapalniczek benzynowych Zippo. Opiszę historię powstania marki i związaną z nią osobę twórcy i założyciela – Georga G. Blaisdella. Na koniec oczywiście podrzucę Wam kilka ciekawostek dotyczących zapalniczek. Zostańcie ze mną!

Otóż George urodził się 5 czerwca 1895 roku w Bradford. Za dzieciaka nie cierpiał chodzić do szkoły i wypełniać szkolnych obowiązków, przez co po ukończeniu 5-tej klasy zdecydował się porzucić edukację. Rozgniewany ojciec Georga postanowił wysłać go do szkoły wojskowej, z której chłopak został wyrzucony po niespełna dwóch latach. W ostateczności ojciec przyjął swego syna do rodzinnej firmy, gdzie ten mógł przyuczać się do zawodu mechanika. Po zakończeniu pierwszej wojny światowej George odziedziczył po ojcu rodzinny interes. W 1920 roku postanowił sprzedać firmę, by zainwestować wszystkie pieniądze w rynek ropy naftowej co z kolei doprowadziło Georga do utraty majątku z powodu Wielkiego Kryzysu w latach 1929 – 1933. Wówczas, pomimo ciężkich dla niego czasów, George postanowił założyć własną firmę produkującą zapalniczki. Pomysł zrodził się dzięki fascynacji Georga austriacką zapalniczką sztormową. Dzięki swoim staraniom udało mu się w 1932 roku w Bradford w Pensylwani założyć przedsiębiorstwo produkujące zapalniczki. W 1933 roku George postanowił przekonstruować austriacki patent, eliminując jego słabe strony. Zaprojektował m.in. kominek zapalniczki w taki sposób, by chronił ogień przed silnym wiatrem. Użył również grubszej blachy, by zapobiec przegrzewaniu się obudowy. Blaisdell stworzył prostopadłościenne pudełko z domontowanym kapturem na zawiasach. Rezultatem jego prac było stworzenie zgrabnej, eleganckiej, prostej w obsłudze i niezawodnej zapalniczki. Swoją nazwę zapalniczki również zawdzięczają swemu stwórcy. Nazwa Zippo powstała od słowa „zipper” (z ang. zamek błyskawiczny).

Omawiając dalej historię marki Zippo należy wspomnieć o jej pierwszym sukcesie, czyli o zamówieniu na 500 sztuk dla firmy Kendall Refining Co. Na rozwój firmy korzystnie również wpłynęła decyzja USA o podjęciu działań wojennych w ramach drugiej wojny światowej. Po zakończeniu wojny jej popularność nie spadła. W 1947 roku George Blaisdell zdecydował się na promocję marki za pomocą specjalnie powstałego samochodu w kształcie słynnej już wówczas zapalniczki. Należy zaznaczyć, że oprócz centralnej siedziby Zippo Manufacturing Company w Bradford, kanadyjska filia była jedynym miejscem na świecie, gdzie kiedykolwiek produkowano markowe zapalniczki Zippo. W 1956 roku marka wprowadziła na rynek zapalniczkę „slim” przeznaczoną dla kobiecej części odbiorców. W latach 70. i 80. marka Zippo podjęła wzmożoną ekspansję, w wyniku której owe zapalniczki są obecnie sprzedawane w 120 krajach świata. Ciekawy jest także fakt, że największym rynkiem zbytu poza Stanami Zjednoczonymi jest Japonia. Od 1933 roku firma wyprodukowała już ponad 500 milionów samych zapalniczek w niezmienionej formie! W 2007 roku Zippo rozpoczęło produkcję modelu „Blu”. Jest to zapalniczka, która wykorzystuje butan zamiast benzyny.

Na koniec mam dla Was kilka ciekawych faktów związanych z zapalniczkami tej marki:

* Zapalniczki Zippo pojawiły się w ponad 2000 filmach, sztukach teatralnych i programach telewizyjnych. Jedna z nich została między innymi przedstawiona w 1988 roku, w filmie akcji „Szklana pułapka”, w którym główny bohater odzyskuje ją od terrorysty. Zippo często stanowią rekwizyty filmowe i są wykorzystywane do rozwinięcia akcji, wyraźniejszego przedstawienia postaci lub określenia czasu akcji. Rozpoznawalny dźwięk zatrzaśnięcia zapalniczki został wykorzystany w piosenkach, pojawiały się na okładkach płyt, zapalniczki te były nawet tatuowane przez gwiazdy rocka oraz można było je zobaczyć w magazynie Rolling Stone.

* Każda zapalniczka Zippo posiada dożywotnią gwarancję producenta. Oznacza to, że wadliwa zapalniczka może zostać odesłana do Zippo Repair Clinic i zostanie naprawiona bezpłatnie.

* W latach 60. fani na koncertach, za pomocą odpalonej zapalniczki nad głową, okazywali swe poruszenie podczas koncertu. Gest ten tak bardzo wrył się w mentalność branży muzycznej, że zaczęto go nazywać „Zippo Moment”.

* Podczas drugiej wojny światowej popularna zapalniczka stała się nieodzownym elementem wyposażenia amerykańskich żołnierzy. W czasie postoju alianci odpoczywając częstowali się papierosami, a niezawodna Zippo krążyła między nimi, zapalając jednego papierosa po drugim.

* Niemieccy żołnierze również byli zafascynowani Zippo. Podczas rewidowania alianckich więźniów lub przeszukiwania zwłok żołnierzy, za najcenniejszą zdobycz uznawali ich zapalniczki. 

A już na sam koniec - w celu podkreślenia solidności marki, można przywołać fakt z lat 50., gdy zapalniczkę Zippo znaleziono w brzuchu złowionej ryby. Zapalniczka zgodnie z gwarancją producenta zadziałała za pierwszym razem.
Zatem finalne pytanie brzmi:  Jak produkt, tak solidny, nie miałby stać się kultowym? 

Damian Szymczak 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium